Tapen en bandageren

Naast de sportmassage is het mogelijk om een ondersteunende tape of bandage aan te leggen. Een tape en/of bandage biedt ondersteuning aan beginnende of bijna uitbehandelde blessuregevoelige plekken. Op deze manier is het voor een sporter mogelijk om een training te volgen of een wedstrijd toch te spelen.

De tape kan zorgdragen voor ondersteuning, maar ook een beweging beperken. Denk hierbij aan het verzwikken van je enkel. Een tape kan eraan bijdragen dat er wel gespeeld kan worden. De tape geeft een veiliger gevoel bij het trainen, maar het heeft meer voordelen:

  • Preventief: bescherming van spieren en gewrichten
  • Therapeutisch: de tape zorgt ervoor dat je kunt trainen. Op deze manier wordt de beweging weer gemaakt, er ontstaat doorbloeding, warme en er vindt een constant masserende werking op de gevoelige plek plaats.
  • Nazorg: door een blessure kan je co√∂rdinatie verminderd zijn of een eerdere blessure veroorzaakt een ‘ zwakke’ plek. Een tape ondersteunt je hierbij.

De tape of bandage moet na het sporten worden verwijderd.

Combinatie met sportmassage
Wanneer je gaat trainen, maar een ondersteunende tape wilt aanleggen, dan adviseer ik je vooraf aan de training langs te komen. Na afloop kan een sederende massage eraan bijdragen dat je beter herstelt, doordat de afvalstoffen en het vocht beter worden afgevoerd.

Het is uiteraard ook mogelijk om vooraf aan de training eerst gemasseerd te worden, zodat je spieren goed geactiveerd en al opgewarmd worden. Let op: dit kan niet je warming-up vervangen. Na afloop van de massage kan indien nodig een tape worden aangelegd.